Fundamente
ale artelor interne
1.
TAO -
"Calea" ca Principiu Absolut
2.
YIN si YANG -
componente ale "Principiului Suprem" TAIJI )
3.
QI
- Energia vitala
4.
MERIDIANELE - JING LUO
( trasee invizibile ale Qi-ului)
5.
WU XING
( Teoria celor 5 Elemente )
6.
ALCHIMIA TAOISTA
( etape principale ale practicii interne - NEI
GONG)
Originalitatea gindirii chineze consta in viziunea sa proprie asupra universului.
Omul nu este vazut separat, ci parte integranta aflata in armonie cu legile
universului, fiind el insusi o reproducere la scara a Universului -
microcosmos.Aceste legi universale care asigura armonia perpetua pot fi definite
printr-un singur termen, sau principiu - TAO
.
TAO - " calea "
TAO se
traduce prin "Cale" si este considerat la originea tuturor lucrurilor, a
haosului primordial, aflat in perpetua miscare. TAO este vazut ca inceput si
sfirsit , o alternanta dinamica, de viata si moarte, totul intr-un unic
principiu universal. TAO semnifica vziunea nonduala, transcederea contrariilor.
Aceste contrarii (viata /moarte, alb / negru, cald / rece) sunt in perpetua
miscare si sunt reprezentate de TAIJI - "Principiul Suprem ". Cele doua aspecte
contrarii Yin si Yang (Doi-ul, dualitatea ) sunt nascute din TAIJI si sunt intr-o
contiunua miscare :
"TAO da
nastere celui Unic, care il naste pe Doi
Din doi se naste trei, si de aici cei 10.000
care il poarta pe yin si il imbratiseaza pe yang
Toti datoreaza armonia lor, fuziunii celor "
Tao Te King Lao Tse
YIN si YANG -
componente ale Principiului Suprem TAIJI
YIN: principiul
feminin, pamint, intuneric, partea ascunsa a muntelui,etc
YANG: principiul masculin, cer, lumina, partea luminata a muntelui iar cele
doua fete apartin aceluiasi munte, ale aceluiasi lucru.
Opozitia si complementaritea, relativitea si miscarea mouvement sunt
caracteristici fundamentale ale YIN si YANG luate in ansamblu. De exemplu YANG
este cald, atunci YIN este rece, dar doar in raport unul cu altul si nu in sens
absolut. Ele ilustreaza dinamismul contrariilor.
"La originea QI-ului (respiratiei)
a aparut o diferentiere
intre o respiratie pura si lejera,
yang, care se ridica si creeaza cerul
si o respiratie opaca si grea,
yin, care coboara si creeaza pamintul
Cerul este pur si mobil
Pamintul este opac si stabil."
QI -
Energia sau Suflul
Vital

Cea mai veche
descriptie despre teoria suflului ( QI ) se afla in Tratatul Intern Imparatului
Huang Di (Huang Di nei jing) ( 475 - 211 I.C, perioada regatelor
combatante
"De-a
lungul intregii practici interioare se preconizeza cultivarea corpului si a
spiritului pentru a obtine " Adevaratul Suflu " ( Energie reala - TCHENG QI )
care este combinatia "Suflului originar" ( Energie ancestrata - YUEN QI ) si a
Energiei Esentiale ( ZONG QI ). Acesta este constituita prin reuniunea YEN QI -
energia aerului cu KOU QI - energia alimentelor. "
Circulatia energiei se face prin veritabile canale ce dubleaza sistemul
circulator fizic al coprului uman - JING LUO: meridiane de acupunctura.
Desi pur energtice si nu materiale, ele au fost recent evidnetiate de o echipa
de medici din Paris. Punctele de pe meridiane au manifestat o rezistenta
electrica scazuta fata de reztul pielii iar traseele in sine au fost evidentiate
prin depistarea unor substante active, cu izotopi usor radioactivi. Pe linga
traseele deja cunoscute ( singe, limfa ) au aparut si alte trasee, identificate
perfect cu plansele vechi de acupunctura aparute prin revelatie si clar viziune
in urma cu peste 3000 de ani
MERIDIANELE -
JING LUO
In corpul uman
exista un total de 12 meridiane principale, asociate diverselor functii si
organe, strabatute periodic de fluxuri de QI, interconectate dupa cum urmeaza :
plamini >
intestin gros
stomac > splina
inima > intestin subtire
vezica > rinichi
pericard > triplu incalzitor
vezica biliara > ficat
Exista 2
meridiane, numite de functii : Triplul incalzitor - YIN, si meridinanul Inimii -
Pericard - YANG, care controleaza activitatea acestui important organ intern.
Incepind cu
meridianul plaminilor ce traverseaza mina, meridianele sunt conectate pentru ca
energia sa le strabat pe toate pina la picior - strabatut de meridianul
ficatului. Ciclul se reia fara incetare, in mod circular.
Exista de asemenea
si 8 meridiane numite "curioase" sau "extra -ordinare " care devin active doar
in caz de necesitate, mai exact actioneaza pe principiul vaselor comunicante
pentru a asigura echilibrul global al corpului. Cele mai importante dintre
acestea sunt " Vasul Guvernor"(Du Mai) care controleaza meridianele Yang
si "Vasul Director"(Ren Mai) care le controleaza pe cele Yin.
Circulatia
energiei interne QI prin meridiane este un fenomen natural si automat. Cind
meridianele se blocheaza, echilibrul se strica si astfel apar diverse afectiuni.
Metodele de
Qi Gong( Yang Sheng)
au exact rolul de regularizare a circulatiei
energiei prin meridiane, de a restabili curgerea corecta si de a relua
schimburile corecte cu energia universala.
WUXING - Teoria
celor 5 Elemente
Pe linga
teoria TAIJI ca sursa a principiilor opuse de YIN si YANG, chinezii mai au o
teorie - "A celor 5 Elemente" conform careia toata lumea materiala si
fenomenala este o manifestare a WU XING - cele 5 Elemente : lemn, foc, apa,
metal si pamint. Exista doua cicluri (YIN si YANG ), unul ce guverneaza creatia
elemntelor (YANG) si un altul care se refera la distrugerea lor.Cele doua
cicluri apar descrise astfel :
WUXING - Ciclul Creatiei |
WUXING - Ciclul distrugerii |
"
lemnul
alimenteaza focul,
cenusa hraneste pamintul,
pamintul naste metalul,
apa se condenseaza pe metal
lemnul este hranit de apa." |
" Lemnul domina pamintul
Pamintul domina apa
Apa domina focul
Focul domina metalul
Metalul domina lemnul." |
Cele 5 elemente si organele
interne |
LEMN
FOC
PAMINT
METAL
APA |
Ficat
Inima
Splina
Plamini
Rinichi |
Vezica
Intestin subtire
Stomac
Intestin gros
Vezica biliara |
WUXING
- teoria celor 5 elemente se foloseste foarte mult atit in medicina traditionala
chineza, cit si in orice sistem traditional taoiste, bazate pe operare cu
energii subtile, de la Arte Martiale, Qi Gong, FENG SHUI , arta talismanelor,
astrologie chineza ,etc. YI QUAN foloseste teoria celor cinci elemente atit in
practica terapeutica, de acumulare YANG SHENG cit si in cea martiala (
Pumnii celor 5 Elemente
)
ALCHIMIA
TAOISTA - Etape in practica interioara ( Nei Gong )

(1) Practica
acumularii QI si a depozitarii de JING
Acumularea de QI,
stocare si consolidarea acestuia. Practica QI si consolidarea JING duce la
intarirea a ceea ce se cheama " Poarta cereasca". DanTien-urile se consolideaza
si lucreaza in armonie.
(2) Practica lui
JING si QI transformate in SHEN:
Inima, ficatul,
splina, plaminii si rinichii sunt controlati de creier - minte YI. Indiferent de
QI-ul fiecarui organ trebuie lucrat pe energia centrului , ghidata de Yi ( minte,
intentie) astfel se vor putea toate umple in mod echilibrat cu energie. Practica
QI si Jing duce la fixarea si maturizarea elementului spiritual SHEN (intelepciune
superioara )
(3) Practica lui
SHEN ca re intoarcere la VID ( WU JI - stare promordiala) :
Cind cele 5 forme de Qi sunt desavirsite, SHEN este unificat pe deplin. Atunci
se spune ca se ajunge la marea realizare
DA CHENG
- asa cum este ea numita in YI QUAN. De fapt cele trei principii se unifica in
corpul uman care transcende contrariile . Este un TAO trait plenar si efectiv,
stare primordiala cunoscuta si ca WU JI.
Cursuri de YIQUAN / QIGONG - in fiecare
vineri : 17.45- 19.00
|